lördag 27 oktober 2012

Säsongspremiär

Vi hängde upp 3 talgbollar i skogen för en vecka sedan och idag var det dags att kolla läget samt komplettera med en behållare med hampfrö.

Först var det ganska lugnt vid matningsplatsen och vi gick därför runt en kort stund i närområdet.

I skogen mötte vi bl.a. en talgoxe och en svartmes. Båda var ytterst nära att hämta varsin jordnöt i min utsträckta hand. Men de flög vidare upp i träden, ivrigt letandes efter bl.a. säsongens sista småkryp.

När vi kom tillbaka till matningsplatsen igen så dök det upp ett gäng med småfåglar, bl.a. blåmes, talgoxe, trädkrypare, nötväcka, ivriga entitor samt två svartmesar.

En av blåmesarna vågade ganska omgående hämta en nöt ur min hand, vilket kändes fantastiskt eftersom det var första gången som vi var där i höst.


Även en av svartmesarna var mycket nyfiken och efter att ha fått sitta på en gren och testa att hämta mat ur min hand så flög den sen direkt i händerna på oss och tycktes inte få nog av jordnötterna.
Den andra svartmesen var endast intresserad av att äta hampfrön idag.
Vi tror att den tama svartmesen kan vara en av de individer som kommit oss så nära under förra (och kanske förrförra) vintersäsongen.
Inte en enda talltita dök upp idag, men de lär komma - det är vi säkra på.

9 kommentarer:

reneesfotoblogg sa...

Undrar jag om dom inte känner igen er?

Äventyret framtiden sa...

:D, här blir man alltid glad att titta in.
Vi har inte testat med nötter i handen. Kanske vi borde...

Mian sa...

Renée: jo vi misstänker det. Förra året kunde vi gå ut i skogen många hundra meter från matningplatsen och vissla till oss talltitor från träden, så att de flög ned till våra händer. Jag hoppas att fåglarna inte flyger ned på jägarna när de är i samma skog...

Pettas/Karin: du måste absolut testa! Jag har haft 7 arter totalt i handen, mer eller mindre lång stund :-)

mossfolk sa...

Mian; Äntligen!!! Som jag tycker om bilderna från fågelmatningen!

Mian sa...

mossfolk: lova att höra av er om ni har vägarna förbi i vinter - i så fall tar vi en sväng till fåglarna i skogen!

tobias sa...

Härligt!

Mian sa...

Tobias: Jaa - verkligen! Det är lika spännande varje gång vi kommer dit.

Anonym sa...

Styrelsen i min bostadsrättsförening har bestämt att vi inte får mata fåglarna pga att det drar till sig råttor. Inte ens talgbollar får vi sätta upp. Urtrist.

Mian sa...

3rumokmedkatter: supertrist... :-(