söndag 29 januari 2012

Fågelräkning

Idag har vi räknat fåglar vid vår matning i skogen och även kollat läget vid matningen hos ma och pa. Vid vår egen utfodringsplats var det inte många arter synliga och inte många individer heller.
En rödhake, 4-5 talltitor, en talgoxe, en entita och två blåmesar var hela skörden. En nötväcka samt en större hackspett var på varsin blixtvisit.
Dessvärre dök inga svartmesar upp, trots att vi stod och väntade en bra stund.

I trädgården hos ma och pa var det bättre fart. Många blåmesar, talgoxar och entitor. Några grönsiskor och en domherre. Även här skymtade jag en rödhake, strax utanför tomtgränsen.

Låt se om Jan kollar läget även i morgon (måndagen ingår i räkningen), därefter ska jag rapportera in via webbformuläret på SOF:s hemsida. Läs mer HÄR





9 kommentarer:

gunnar i vaplan sa...

Väldigt dåligt här också, ska kolla i morron igen.
För några veckor sen innan den här ordentliga kylan kom vimlade det av pippisar. Många olika arter. Men nu är det nästan inga alls vid fågelmatningen ;-(

Bea sa...

Hej!
Här har jag räknat för första gången i mitt liv och vädret var verkligen lite väl kallt för att det skulle vara högsta möjlig antal besökare vid fröhusen, men kul ändå.
Må gott! /Bea

Flemming sa...

Blev väldigt tunt...
Blåsigt och lite kallt.
En rödhake
Två Talgoxar och lika många blåmesar.
Koltrastarna var desto fler...
Över tio och alla dessa ville äta på min balkong (tur man har en granne som har samma intresse)men dom var välkommna.
Närmare 1½ kilo russin har dom ätit i helgen (måste ha varit utsvultna) och på det fyra rejäla äpplen.
Slutligen toppade dom med 500 gr riven ost...
Gråsparvarna och pilfinkarna tjattrade som vanligt i grannens ligusterhäck men annars väldigt tomt idag.

mossfolk sa...

Så fina bilder som vanligt. Rödhake var det länge sedan jag såg och domherrar har jag nog inte sett några alls i år...

reneesfotoblogg sa...

Strålande bilder på dom som behagade infinna sig i alla fall.

Fröken Dill sa...

Domherre är min favorit! har tyvärr inte sett någon sedan jag var liten. Kanske håller de sig ifrån stadsnära miljöer?
Tänker fröken Dill

Flemming sa...

Vart tog Mian vägen ?

Mian sa...

Flemming + alla andra: jag var i Stockholm förra veckan och sen blev jag sjuk... typ influensa. Ska uppdatera när orken kommer tillbaka.

Flemming sa...

Ingen panik,blev bara lite orolig !

Krya på dig !