söndag 27 november 2011

Första söndagen i advent

Kollar väderläget vid Trafikverkets mätstation strax utanför stan. Värre skall det bli tydligen.
Det ser ut att bli en inomhusdag. Trist.
Jag är redan tillräckligt mycket inne på arbetsveckorna.

Edit: strax efter att jag lagt ut detta inlägg så ljusnar det helt plötsligt och solen tittar fram. Yipee!




Letar fram lite adventspynt och konstaterar att det regnar och blåser rejält ute.
Det är "Jul i stad" idag på torget, några hundra meter från huset där jag bor. Värsta tänkbara väder för torghandel.




"Eldar" lite i kakelugnen.



Kokar tomatsoppa. En underskattad maträtt.



När jag tar fram burktomater ur skafferiet hittar jag ett antal glöggflaskor som ligger på lagring, bl.a. en presentförpackning med miniatyrflaskor. Låt se om dryckerna har vunnit på att lagras eller om de är totalt odrickbara. Idag blir en utmärkt dag för att testa.

"Om kriget kommer" är f.ö. Jans namn på mitt skafferi (och då syftar han inte på glöggen utan på en massa andra spännande och användbara konserver och andra burkar som ligger där redo.)



Lägger mig på soffan och planerar och drömmer inför sommaren och våren.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hu ja, inte direkt något mysigt julmarknadsväder idag. Och glögg vinner tydligen på att lagras så odrickbara är de inte!

Mian sa...

Fru Hansson: Jan letade fram en >10 år gammal flaska lättvinsglögg härom året och den var delikat. Man måste dock (enligt min bror som har koll på det mesta) hålla korkarna fuktiga, men jag har varit noga med att placera flaskorna snett nedåtlutande.
Jag återkommer med rapport :-)

reneesfotoblogg sa...

Någon medelvind på 14 sekundmeter har vi inte kan jag meddela, snarare 24 och bortåt 34 som maxvind.
Det lilla växthuset är snart strippat.
Älven har stigit ohemult och dom som ska hämta sina maskiner och verktyg i morgon lär få anlita någon med eka.
Kulmen lär komma om några timmar så det gäller att hålla i hatten.

Mian sa...

Renée: Kanske är vi i stormens öga för just nu är det knäpptyst här. Inte ett pip hörs i varken ventiler eller fönster. Kommunens mesiga smyckning över gatan vajar bara lite lojt. Mysko.
Jag håller tummarna för att ditt växthus skall klara sig.

Steel City Anna sa...

Tomatsoppa är bland det godaste jag vet :) Äts ofta. Tomatkonserver är bra att ha :)

Mian sa...

Steel City Anna: tomatkonserver finns det minst 2-3 stycken i mitt skafferi :-)

mossfolk sa...

Hm... vi har också några sådana glöggflaskor på lagring... fast inte hade jag en aning om att korkarna skulle hållas fuktiga. De ligger i allafall ner så vi får väl se om de har klarat sig :)

Mian sa...

mossfolk: själv är jag lite tvekande till det där med att nödvändigtvis hålla korkarna fuktiga... men jag har extremt stort förtroende för lillebror ;-)

Fröken Dill sa...

"Om kriget kommer" - haha, det skulle kunna vara namnet på mitt skafferi också! Den där glöggen med smak av vinteräpplen är ruskigt god!

Mian sa...

Fröken Dill: håller med! - vinteräppleglöggen är mumsig!