lördag 26 mars 2011

Lördag kväll

En sväng ut i ugglemarkerna.
Berguv, hornuggla, kattuggla och sparvuggla hade vi chans på.
Kattuggla hörde vi, men det var på långt håll.
Sedan hördes några få hoaden från en hornuggla, men det kan eventuellt ha varit berguv. Långt avstånd och dessvärre bara några enstaka läten. Båda ugglearterna brukar finnas i området.
Kallt om fötterna i gummistövlar, trots tjocka sockor.

Promenad tillbaka genom skogen i mörkret, ca 1.5 km.
Helt vindstilla, tyst och stjärnklart.
Mäktigt.



Plåtat med mobilen.

5 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Jag får nästan vällustrysningar när jag tänker på vårkvällar och alla fågelljud. Berguven i all synnerhet.
Ha en fin helg!

mossfolk sa...

Brr, jag kan tänka mig att det var lite kallt, men vilken känsla att vara ute i skogen sen kväll och höra ugglor!

billan sa...

Visst är det fantastiskt att få vara en del i naturen så där...magiskt!
Här är det fortfarande vinterskor på... men snödjupet minskar stadigt för var dag som går.
Ha en fin söndag!

Elisabet. sa...

Ja ..., olika äro våra nöjen ,-)

Mian sa...

Pettas: Jaa nu börjar det likna nåt, äntligen! Trastarna och bofinkarna har startat att sjunga och det luktar fuktig jord.
Men just nu snöar det här, igen...

mossfolk: Ugglelyssning är verkligen härligt.
Men de kvällar som verkar vara perfekta, som i går, när det är helt vindstilla och stjärnklart är ofta inte alls bra ugglekvällar konstigt nog!

billan: precis så var det i går: magiskt! (även om vi inte hörde så många ugglor..)
Jag bar upp mina vinterskor på vinden i mitten av veckan och nu får jag stå mitt kast :(

Elisabet: jag tror absolut att du skulle kunna uppskatta en ugglelyssningskväll :)