söndag 12 december 2010

"Julbuffé" förbereds

Det är kallt nu igen och fåglarna är hungriga hela tiden.
I dag skall vi göra "talgklockor"/"mesklockor". Kika här >>
Jag skriver detta redan nu på morgonen, så att någon kanske hinner bli inspirerad och ta tag i detta redan idag.

Jag har gjort en djupdykning i skafferiet, rotat runt i alla påsar och hittat följande:
  • ister/kokosfett/osaltat smör
  • hackad mandel
  • hackade hasselnötter
  • hackade jordnötter (osaltade)
  • skalade solrosfrön
  • hampfrön
  • linfrö
  • amaranth
  • alfalfafrön
  • skalade sesamfrön
  • torkad berberis (zereshk)
  • russin
  • müsli med frukt och nötter
  • hirsflingor
  • boveteflingor
Låter som en lyxvariant, eller hur? Borde passa de flesta av arterna runt fågelbordet.
Har aldrig testat detta förut, varför det skall bli spännande.
Jag återkommer med rapport senare idag.

13 kommentarer:

Christina sa...

Vilken fiffig idé - jag antar att du smälter fettet först och sedan blandar ner allt det andra?
Ska genast gå och titta om vi har några små lämpliga krukor :-)

Mian sa...

Christina: Jepp. Vi smälte en blandning av ister, kokosfett och osaltat smör.

Christina sa...

Jag blev så inspirerad så jag åkte iväg och köpte kokosfett, så nu står fyra st mesklockor fyllda med godsaker och stelnar i väntan på att hängas ut.
Tack för tipset :-)

Mian sa...

Christina: nu får vi hålla tummarna för att mesarna gillar maten!

Mian sa...

Christina: vilka sorters fröer använde du?

Christina sa...

Mian: Vi hade i det vi hade hemma...skalade solrosfrön, linfrö, sesamfrö, hackade jordnötter naturella, hackade hasselnötter och mandlar, russin...ja, det var nog det hela.

Om jag försöker sätta mig in hur en fågel skulle se på saken så tycker jag det ser smaskens ut :-)

Mira sa...

Inspirerande! :)

Mian sa...

Mira: Vassego! Jag blev själv inspirerad från en annan blogg :)

Ulrika sa...

Å vad roligt! Jag måste nog prova det här när jag kommer ner till Ställberg. :-)

Mian sa...

Ulrika: fåglarna hos oss är lite kräsna just nu och verkar välja det som de är vana vid än så länge: hampfrön och hela jordnötter...
men hos Chris i Striberg står dom på kö minsann :)

Christina sa...

Mian: Det enda vi ger dom annars är solrosfrön och halvdana talgbollar, så det här var en nyhet.
Det verkade som de var väldigt nyfikna till en början och ville kolla vad det var för något. De till och med schasade bort varandra för att komma åt, men idag är det lugnare. En och annan sitter och pickar :-)
Det är så kul att se hur de bär sig åt för att ta sig till snörtampen.

Mian sa...

Christina: kanske borde man göra modellen lite mer funktionell. Det kanske går åt mer energi för fåglarna när de klamrar sig fast än vad de får i sig?

Christina sa...

Mian: Jag har placerat klockorna så att de ska ha småkvistar på nära håll att flytta sig från. Det ser inte särskilt besvärligt ut.

Det jag funderar på är hur de kommer att bete sig när fyllningen urholkas så småningom.
Kommer de då att våga sticka upp huvudet inne i klockan och picka vidare? I så fall har de ingen koll på om höken kommer...

Jag tror nästan att jag kommer att värma på krukan lite och helt sonika ta bort den när fyllningen minskar.