söndag 16 maj 2010

Nyskördat

'Hot lemon'.
Från övervintrad planta.

6 kommentarer:

Karin på FOX sa...

Vackra!
Det lutar åt att du får gott om chili vad det lider. Då har jag ett tips. I Brasilien lärde jag mig ett enkelt sätt att göra en tabascoliknande sak: Pilla ner de små frukterna i en fin flaska, antingen hela eller lite snittade. Fyll på med en god vinäger. Efter bara några dagar har vinägern fått sting. En sån flaska står alltid på matbordet. Några droppar kan förgylla nästan all mat! När den börjar bli tom är det bara att fylla på mer vinäger.

Mian sa...

Du kanske vill ha en chiliplanta av något slag eller några frukter? Om du kommer att träffa mamma Lisette i sommar så kan jag i så fall skicka med något spännande. Om du vill ha några av Hot lemon-frukterna som jag skördat idag så skickar jag gärna på posten - maila mig (via Facebook) i så fall.
Tack för tipset om vinäger - skall absolut testas!

Anonym sa...

Vilka vackra Hot lemon du har!
Har en jätteplanta som jag övervintrat inne. Den står nu i farstun och där kan jag skörda rikligt av de gula.
Gjorde en god aioli med sting av denna.

Vilket kul tips med vinägerflaskan.

Odlarhälsning Mimmi

Mian sa...

Mimmi: Min planta är inte så stor, jag har ont om plats i fönsterkarmarna vintertid.
Jag har, peppar peppar ;) lyckats att hålla den helt ohyrefri hela tiden, det bör vara 3:e säsongen nu.

tina sa...

Lyllos dig!

Patrik sa...

Härliga chilepepparbilder! Mums!