lördag 20 mars 2010

Grönt är skönt

De ärtskott som jag odlat i ett tunt lager jord är nu uppätna och det ser faktiskt ut som om det går att ta en andra skörd på vissa av "mammaärtorna": det växer upp små nya skott på de avklippta stänglarna.
Jag har i samma jord petar ned en massa solrosfrön, strött ett tunt lager jord ovanpå och jag skall se om näringen räcker även för en omgång solrosskott.


Det fungerar även bra att spira ärtskott i det nya groddtråget (utan jord) även om det går ganska långsamt. Jag misstänker att dessa skott kanske blir en smula segare/träigare?

2 kommentarer:

Cicki sa...

Jag blev så sugen på att grodda när jag sett dina bilder. Jag har ingen groddlåda eller något liknande. Kan jag gro solrosfrön och pumpafrön. Det har jag hemma. Jag använder det i bak och sallader annars.

Hur gör jag? Kan man gro på hushållspapper som man gör med krasse? Eller ska jag ha ett lager jord i en liten låda?

Mian sa...

Cicki: det går bra att grodda blötlagda mungbönor och gröna linser i en vanlig glasburk. Bara att sätta t.ex. gasbinda eller något annat nätliknande över öppningen.
Googla runt lite på nätet så hittar du massor av tips.
Oskalade solrosfrön eller blötlagda ärtor sår du i ett tunt lager jord i t.ex. en liten långpanna eller annan form/burk.