måndag 27 juli 2009

Fiskeprylar - nostalgi

Jag har alltid tyckt om att fiska. Min första fiskeutrustning fick jag av mamma och pappa: ett ABU nybörjarset (jag tror det hette Junior redan på den tiden?) med silverfärgad rulle och grönt spö; vi fick varsitt likadant set, min lillebror och jag. Jag har sedan dess aldrig skaffat något som varit så mycket modernare (snarare tvärtom), utan fiskar på en mycket amatörmässig nivå med gamla 60-talsrullar som morfar respektive mamma ägt.
Öppen haspelrulle har aldrig varit min grej, trots att jag fått överta både pappas Cardinal och mammas Shakespeare.

Nedanstående rullar är funktionsdugliga alla tre och används någon gång per år av mig, men jag funderat just nu allvarligt på en uppgradering till något nyare.

Mammas Abumatic 30 (tillverkningsår 1957-1966).

Jag fiskade makrill i Bohuslän med denna rulle i augusti förra året.
Jag ser nu att jag missat att torka av fiskfjällen...


Morfars Abumatic 20
(tillverkningsår 1961-1967)


Morfars Abumatic 70
(tillverkningsår 1959-1964)


Nedan följer även några smakprov från min utrustningslåda.
Jag är alltid intresserad av att utöka min samling av fiskedrag, jag är faschinerad av mångfalden avseende modeller och färger - hör gärna av er om ni har något som ligger och skräpar!

Övriga fiskerelaterade inlägg på min blogg finns under egen etikett: fiske


Träwobbler, köpt av mamma och pappa i Italien 1958, handmålad av mamma!



Mysko drag från morfars gamla utrustning.



Den klassiska Mörrumsspinnaren.



Min första wobbler.
Jag tror att jag med detta drag fångade en gädda i den lilla sjön Madgölen i Blekinge (hos mammas morbror Sture) för över 30 år sedan.



Rapala-drag från morfars fiskelåda.



En av mina första Droppen-spinnare, numera i uselt skick.

2 kommentarer:

Hedgren sa...

Och jag som alltid sätter mina drag... Jag lär nog aldrig få några drg som har så aktningsvärd ålder...

gunnar i vaplan sa...

Härligt Mian, min låda med drag har ungefär likadant innehåll som di.
Den där mysko "gummiliknande" draget kommer jag väl ihåg.
Det var en favorit som tyvärr fasnade på botten någonstas i viken :-)